Heide Schimke

Heide Schimke at
THE FACTORY 2019

Die Kunstausstellung THE FACTORY findet vom 1ten Juni bis zum 31ten August 2019 in der alten Fischfabrik in Djúpavík statt. Der Fokus liegt in der Erforschung von der persönlichen Verbindung und Wahrnehmung Islands durch die Künstler. Als ein multidisziplinäres Projekt präsentiert THE FACTORY eine Vielfalt von bildender Kunst einschließlich Textilien, Skulpturen, Malerei, Fotografie, Audio & Video und Kunstinstallationen. Heide Schimke leistet einen Beitrag mit A Part Of Ourselves, einer Untersuchung des Wechselspiels zwischen den Elementen die uns selbst und die Welt um uns formen. Lesen Sie mehr auf der Website der Ausstellung.

A Part Of Ourselves

Das turbulente Zusammenspiel der Elemente an der isländischen Landmasse wird geprägt durch die Kraft des Wassers und der geothermischen Energie die unter der Erdoberfläche pulsiert. A Part Of Ourselves (Mischtechnik auf Folie) vollzieht die verschiedenen Mischverhältnisse der Elemente nach: flüssig, gasförmig, trüb, nebelig, diffus und weich, unfokussiert und verwaschen, oder auch klar, feurig-leuchtend, flexibel und amorph. Wasser dient nicht nur als Träger von Farbe, sondern ist viel mehr inhärent in der Natur; es formt und gibt Gestalt. So berührt es nicht nur alle Aspekte menschlicher Entwicklung in Geschichte, Kultur und Ökologie, sondern auch Körper und Seele des Individuums.

Die bildende Künstlerin Heide Schimke nutzt seit vielen Jahren verschiedene Medien um den Strukturen, Schichten und Vibrationen der Natur auf die Spur zu kommen. An entlegenen Orten, oftmals in Australien, sucht sie Erfahrungslandschaften die ihr erlauben sich dem Sein selbst Nahe zu fühlen. Sie ist besonders inspiriert durch Erosion, die sie Oberflächen als ein Teil menschlicher Geschichte wahrnehmen lässt, gezeichnet mit der Gesamtheit aller Erinnerung. "Die Pfade die uns führen - Spuren und Linien die wir finden oder zurücklassen - werden Teil von uns selbst, ob uns das gefällt oder nicht," sagt Schimke. Sie wurde erstmals 2012 zu einem Künstlersymposium auf Island eingeladen, worauf bald weitere Besuche folgten. Die transparente Folie als Medium gibt ihrem Werk eine besondere Spannung: Die urtümliche Erdigkeit der Erosion bleibt, aber ringt mit der Transparenz des Untergrundes, was immer eine transzendente Dimension andeutet.

Eindrücke von The Factory

Dokumentation

2:25
Djúpavík/Island 2019

The Factory

The geothermal energy that pulsates beneath the Earth’s surface and the power of the water determine the turbulent relationship between the elements of the Icelandic landmass. A Part Of Ourselves (mixed technique on foil) trace the elements in their different mixing ratios: liquid, gaseous, cloudy, misty, diffuse and soft, out of focus and blurry, cloudy or clear or fiery-glowing, flexible and amorphous. Water is not only used as a material in correspondence with colour, but rather it is something that is inherent in nature and forms and gives shape independently. It has been instrumental to far-reaching aspects of human development such as history, culture, and ecology, as well as for body and soul.

3:23
Island 2019

For The Time Being One

FOR THE TIME BEING ONE I-V, Acryl on foil (2019). The German visual artist Heide Schimke has used various media to explore the structures, layers and vibrations of nature. In remote landscapes (with a long-running focus on Australia) she seeks landscapes of experience in which she feels very close to existence and is particularly inspired by erosion. This leads her to see surfaces as part of human history in which all memories are contained. "The paths that lead us somewhere—traces and lines that we find or leave in places—become a part of ourselves, whether we like it or not," Schimke says. In 2012, she was invited for the first time to an artists’ symposium in Iceland. Further visits followed. The medium of transparent foil gives her work a special tension. The earthiness of erosion remains but competes with the transparency of the medium, which always implies a transcendent dimension.

8:49
Djúpavík/Island 2019

The Factory

This documentation gives a brief impression of the fourth exibition THE FACTORY Djupavik/ Iceland. This year the exibition is extended by a new art space THE TUB/ BALINN in Pingeyri. As a multidisciplinary exhibit, The old herring factory showcases from June 1 to August 31 a multitude of visual arts: sculptures, photography, paintings, sound, mixed media, video art and installations. The focal point of the group show is to explore the artists personal relation to, and perception of, Iceland. Hotel Djupavik is the host of the exibition, which shows the work of 22 international artists/artist groups. The art magager Emile Dalum presents a great project in a unique location and breathtaking surrounding.

9:24
Island 2019

Jana Rinchenbachova

This video documents the project of the Chzech artist Jana Rinchenbachova. She uses driftwood from the Djúpavík area, bioluminescent algae, spherical container, electronics. Inviting the visitors to take a look inside the driftwood’s soul, that travelled thousands of kilometres through the north pole and landed on the beach of Iceland, the artist bringing back the log in the vertical position, as when it used to be a tree growing in the forests of Siberia. This time the vertical experience is different, it carries the long memory of the ice and the ocean. Rinchenbachova depict the tree’s heart by bioluminescent ocean algae - every heartbeat pictures a glowing three-dimensional wave. Slow descending and ascending in the waving movement happening in real time like the movement of high and low tide brings the magic of the non-repeatable present moment, because the algae create every time a different glowing 3D image.

2:39
Djúpavík/Island 2019

The Factory

Djúpavík is located on the isolated Strandir coast. Besides the old herring factory, there are only a few summerhouses and the Hótel Djúpavík. The old factory was built in 1934, and has a long and important cultural history. However, due to overfishing it closed down in 1954. A married couple bought both the factory and hotel in 1985. The family has always worked hard to maintain a life there with their three children, and persistently renovated the factory to prevent it from falling into disrepair. The factory is used for cultural and social events such as concerts (Sigur Rós in 2006), art exhibitions – and most recently as the set for a big Hollywood production in the Fall of 2016. In the last years thousands of visitors have been to the art exhibition The Factory, which will host 23 international artists/artist groups, is held in the old herring factory in Djúpavík from June 1 to August 31.

Inspiration „The Factory“ in Djupavik

Die graue Schotterstraße 643 in Strandir schlängelt sich scheinbar unendlich entlang der kahlen Hügel immer weiter hinauf in den Norden. Wie riesige weiße Knochen recken sich die weißlich ausgeblichenen Treibholzstämme angespült an die unzähligen steinigen Buchten entlang der Straße. Alles erschein hier noch rauer und unwirklicher als im Süden des Landes. Die Fahrbahn verengt sich immer mehr. Beim Blick in die Tiefe zur Rechten wird es meiner Beifahrerin ein wenig mulmig bei dem Gedanken, dass uns unerwartet entgegenkommen könnte - was aber nicht passiert. Hier im Norden Islands ist die Besiedlung tatsächlich sehr dünn, sodass mit vielen Begegnungen eigentlich nicht zu rechnen ist. Aufgrund mangelnder Ausschilderung wird nun auch jede unfreiwillig verpasste Abzweigung zu einer neuen Entdeckung...
So beginnt Heide Schimke's Artikel über ihre Entdeckungsreise nach Djupavik, erschienen in der Zeitschrift der Deutsch-Isländischen Gesellschaft. Laden Sie den vollständigen Artikel hier herunter.

Werk weiterer Künstler